بررسی منابع عمده اطلاعاتی دانش کشاورزی از صفویه تا شروع آموزش نوین کشاورزی در ایران

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور، ایران

10.22092/jaist.2024.367256.1124

چکیده

ایرانیان آغازگر روش‌های کشاورزی به خصوص دست آورد آبیاری و باغ‌سازی در تاریخ تمدن بشری بوده‌اند، از پرورش گیاهان جدید تا پدید آوری قنات و روش‌های افزایش تولید محصول حاصل کوشش‌های کشاورزان ایرانی در طول تاریخ است. حاصل این تجربیات در متون علمی کهن ایران منعکس است. از شروع دوره صفوی رشد تولید محصولات کشاورزی فزونی یافت و متن جامع علمی در این دوره ارشاد الزراعه و معرفت فلاحت است. تولید متون علمی بر پایه دانش بومی و انتقال شفاهی بین نسلی استمرار یافت و در اواسط دوره قاجار و آشنایی ایرانیان با فنون جدید و کتب و نشریات جدید کشاورزی نشر یافت. هدف از این پژوهش بررسی روند اطلاعات کتوب آموزشی کشاورزی از دوره صفوی تا شروع دوره جدید آموزش نوین کشاورزی در ایران است. نتایج این تحقیق نشان می دهد اموزش نوین کشاورزی در ایران بر پایه علوم جدیده و ترجمه شکل گرفته است و حاصل تطوور و انقلاب علمی از متون سنتی به متون جدید نبوده است و این نقطه افتراق تا امروز باقیست که این خلا را توجه به دانش بومی سرزمینی می تواند پر شود. و رویکرد تلفیقی دانش بومی و دانش مدرن در بهرهبرداری از منابع کشاورزی و تولید محصولات زراعی را انتخاب نمود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Studying the main information sources of agricultural knowledge manuscripts from the Safavid period to the beginning of modern agricultural education in Iran

نویسنده [English]

  • Omid Massoudifar
Payame Noor University
چکیده [English]

Iranians have been the initiators of agricultural methods, especially the achievement of irrigation and gardening in the history of human civilization,. The results of these experiences are reflected in the ancient scientific texts of Iran. From the beginning of the Safavid period, the production of agricultural products increased, and the comprehensive scientific text in this period is Irshad al-Arizah and Marafat Falahat. . The purpose of this research is to investigate the information trends of agricultural educational books from the Safavid period to the beginning of the new era of modern agricultural education in Iran. The results of this research show that the modern agricultural education in Iran was formed on the basis of new sciences and translation, and the result of the evolution and scientific revolution was not from traditional texts to new texts, and this point of difference remains until today, and this gap has been filled by paying attention to the indigenous knowledge of the land. can be filled And he chose the integrated approach of indigenous knowledge and modern knowledge in the exploitation of agricultural resources and the production of crops

کلیدواژه‌ها [English]

  • Iran
  • Agriculture
  • Agriculture manuscripts
  • Filahat Mozafari School. Qadjar