حقوق مالکیت فکری و قراردادهای نشر الکترونیکی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

مرکز آموزش عالی کشاورزی امام خمینی

چکیده

قراردادهای نشر طیف وسیعی از قراردادها را دربر می‌گیرند که هریک چندوچون روابط بین عوامل درگیر در نشر آثار را تعریف می‌کنند. قرارداد ناشر با عرضه‌کنندگان الکترونیکی محتوا یکی از همین نوع قراردادهاست که اغلب با دیگر قراردادهای نشر مرتبط است. در این مقاله به برخی مسائل و چالش‌های قراردادهایی اشاره خواهد شد که نوعاً با نشر الکترونیکی تک‌نگاشت‌ها مرتبط است و براساس سازوکارهای قانونی و حقوقی ایران آن‌ها را با نام کتاب می‌شناسیم. بخش زیادی از این چالش‌ها را می‌توان پیشانشر محسوب کرد؛ ازاین‌جهت که به کم‌وکیف رابطه ناشر با تولیدکنندگان محتوا و نیز خود محتوا مربوط است که باید آماده نشر چاپی و سپس الکترونیکی شوند. بخش دیگر به چالش‌های پس از نشر الکترونیکی مربوط است که ممکن است با ناشران، تولیدکنندگان محتوا، و مصرف‌کنندگان مربوط باشد؛ اغلب عوارض آگاهانه و ناآگاهانه هریک از این چالش‌ها ممکن است کم‌وبیش به دیگری و خود فرایندهای نشر الکترونیکی نیز منتقل شود. به همین دلیل، تلاش می‌شود به آن دسته از مسائل و چالش‌هایی اشاره شود که باید در انواع قراردادهای نشر، با تأکید بر قرارداد با انواع واسطه‌های الکترونیکی، پیش‌بینی شوند تا مشکلات آن خواسته و ناخواسته به دیگری منتقل نشود.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Intellectual property and electronic publishing contracts

نویسنده [English]

  • Hamid Mohseni
Faculty member of the Imam Khomeini Higher Education Center, Agricultural Research, Education and Extension Organization, Karaj, Iran
چکیده [English]

Publishing contracts include a wide range of contracts, each of which defines the relation between the varity of factors and issues involved in the publication of works. The publisher's contract with electronic content providers or intermediaries is often related to other publishing contracts. In this article, we will mention some issues and challenges of contracts regarding the electronic publication of monographs, such as books. A large part of these issues and challenges can be considered pre-publishing; such as those related to the content producing and conntent producers (authors, editors, etc.). Another challenges are related to the post-publishing, that may typically be related to publishers, content producers, and consumers; Most of the conscious and unconscious problems of these challenges may be transferred to the others parts. In this article, an attempt is made to point out those issues and challenges that should usually be foreseen in all kinds of publishing contracts, emphasizing the contract with all kinds of electronic intermediaries.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Intellectual property
  • electronic publishing
  • electronic intermediaries
  • publishing contracts
  • publishing
  • copyrights