آلتمتریکس: رسانه‌های اجتماعی در خدمت ارزیابی اثربخشی پژوهش

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

مربی پژوهشی مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع‌رسانی کشاورزی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تهران، ایران

چکیده

ارزیابی پژوهش بخش مهمی از فرایند مدیریت پژوهش و در حیطه علاقه و ضرورت‌های نهادهای پژوهشی به شمار می‌آید. . این ارزیابی‌ها عمدتا مبتی بر میزان استناد بوده که دارای نقاط قوت و ضعف خاص خود هستند. با توسعه و گسترش‌ رسانه‌های اجتماعی در اینترنت که محیطی تعاملی در اختیار کاربران و تولیدکنندگان محتوا در اختیار می‌گذارند اکنون فرصت‌های جدیدتری برای ارزیابی تولیدات پژوهشی به وجود آمده است. تولیدکنندگان آثار پژوهشی از یک سو می‌توانند آثار خود را در این رسانه‌ها به اشتراک گذاشته و کاربران نیز با فعالیت‌هایی همچون پسندیدن، نظر دادن، با دیگران به اشتراک گذاشتن، دانلود کردن، نشانه‌گذاری کردن نسبت به این گونه آثار واکنش نشان دهند. توجه به این فعالیت‌ها مبنای شکل گرفتن روش جدیدی برای ارزیابی آثار پژوهشی شده است که تحت عنوان آلتمتریکس از آن یاد می‌شود. در این مقاله، ضمن اشاره به پدیدآمدن رسانه‌های اجتماعی، مفهوم آلتمتریکس مطرح شده و ارتباط آن با رسانه‌های اجتماعی بیان می‌شود. ابزارهای آلتمتریکس برای گردآوری داده‌های مورد نیاز و نیز نقاظ ضعف و قوت آلتمتریکس از دیگر نکاتی است که در این مقاله مورد اشاره قرار گرفته است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Altmetrix: Social media as a tool for evaluation of research impact

نویسنده [English]

  • َAlireza Bahman abadi
Faculty Member of Agricultural Scientific Information and Documentation Center. Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

Research evaluation is an important part of the research management process and is in the area of interest and needs of research institutions. These assessments are mainly based on the citation counts that have their own strengths and weaknesses. With the development of social media on the Internet, which provides an interactive environment for users and content producers, new opportunities have now emerged to evaluate research products. On the one hand, producers of research works can share their works in these media, and on the other hand, users can react to such works through activities such as liking, commenting, sharing, downloading, and marking. Attention to these activities has become the basis for the formation of a new method for evaluating research works, which is called altmetrics. In this article, while referring to the emergence of social media, the concept of altmetrics is introduced and its relationship with social media is expressed. Altmetrics tools for collecting the required data as well as the strengths and weaknesses of altmetrics are other points that have been mentioned in this article.

کلیدواژه‌ها [English]

  • social media
  • Social networks
  • research impact
  • Altmetrics