تدوین شاخص و رتبه‌بندی کتابخانه‌های تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

نوع مقاله : مقاله ترویجی

نویسنده

استادیار مرکز فناوری اطلاعات و اطلاع رسانی کشاورزی

چکیده

رتبه‌بندی کتابخانه‌ها، عاملی است که بر اساس آن می‌توان سطح کتابخانه، نوع منابع خریداری‌شده، میزان بودجه تخصیصی، فضای موردنیاز و حتی امکان حذف یا توسعه کتابخانه‌ای را پیش‌بینی کرد. . بدین جهت به منظور رتبه‌بندی کتابخانه‌های تابعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، تعداد ۹۲ کتابخانه مورد مطالعه قرار گرفتند. سیاهه وارسی متشکل از 4 بخش (مجموعه‌سازی، سازمان‌دهی منابع، خدمات و نیروی انسانی و منابع و تجهیزات) و 33 معیار، تهیه و تدوین شد و در پایگاه اطلاعات آماری کتابخانه‌های واحدهای تابعه سازمان طراحی و پیاده‌سازی شد. نتایج نشان دادند تنها 1 کتابخانه (1.16 درصد) با کسب امتیاز بالای 600 در سطح یک و 6 کتابخانه (6.97 درصد) با کسب امتیاز بالای 300 در سطح دوم قرارگرفته‌اند. 79 کتابخانه (91.86 درصد) با کسب امتیاز پایین 300 در سطح سوم واقع‌شده‌اند. در کل کتابخانه‌های سازمان در وضعیت مناسبی قرار ندارند و باید موردتوجه بیشتری قرار گیرند. در نهایت پیشنهاداتی برای وضعیت موجود ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Ranking of libraries affiliated with the Agricultural Research, Education and Extension Organization Based on formulation criteria

نویسنده [English]

  • Tayebeh Shahmirzadi
Assistant Professor of Agricultural Scientific Information and Documentation Center. Agricultural Research, Education and Extension Organization (AREEO), Tehran, Iran
چکیده [English]

Libraries rankings can be used to predict the level of the library, the type of resources purchased, the amount of budget allocated, the space needed, and even the possibility of removing or expanding a library. . For this purpose, 5 libraries were studied in order to rank the affiliated libraries of Research, Education and Agricultural Promotion Organization. A checklist consisting of 4 sections (Collection, Resource Organization, Services and Human Resources and Equipment and Equipment) and 33 criteria was prepared and implemented in the statistical database of affiliate units of the Organization. The results showed that only one library (1.16%) with a score above 600 was at level one and six libraries (6.97%) with a score above 300 were at the second level. 79 libraries (91.86%) rank third with a score of below 300. Not all libraries in the organization are in a good position and should be given more attention.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Agricultural Research
  • Education and Extension Organization
  • Specialized Libraries
  • Ranking
  • Grading